انواع معماری پیاده سازی کامپیوتر یا ماشین:
1- معماری کامپیوتر شخصی (Pc) :
در تمام لپتاپ های و سیستم های خانگی استفاده شده و تنها میتواند یک cpu را کنترل کند. رایانهای همهکاره است که از نظر اندازه، قابلیتها و قیمت بهگونهای ساخته شده که برای استفاده شخصی مناسب است و قرار است که توسط کاربر نهایی استفاده شود.این نوع رایانهها با مدلهای پردازش دسته ای و اشتراک زمانی که برای کار عدهای فراوان و تولید رایانه بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار میگیرند، متفاوت است.
2-معماری main frame :
برای کنترل ماشین هایی که دارای cpu های بسیار قدرتمند و ترمینال های زیادی (مشتری های زیادی منظور اینکه کاربران زیادی به یک ماشین وصل باشند) با یک ماوس و کیبورد و مانیتور به آن متصل شده اند استفاده میشوند اما به دلیل قیمت زیاد اداره و سازمان های کوچک نمی توانند استفاده کنند.سیستم عامل های که برای این نوع ماشین در نظر گرفته شده است عبارت از :Vm,Vms,OS/360,Os/370.
3-معماری mini computer :
اداره هایی که توانایی خرید main frame کامپیوتر ها را ندارند با استفاده از این نوع ماشین ها کار های خود را انجام میدهند ؛ این نوع ماشین ها توانایی متصل شدن ترمینال های کمتری نسبت به main frame ها می باشد.یکی از سیستم عامل های طراحی شده برای کامپیوتر های کوچک xenix میباشد.
4-معماری super computer :
این نوع ماشین یا همان ابر کامپوتر ها برای پیش بینی آب و هوا و اوضاع جوی که دارای داده های بسیار بزرگ میباشد (Big Date) استفاده میشوند و دارای هارد با تعداد بسار زیاد است. ابر کامپیوتر ها دارای سیستم عامل های اختصاصی هستند و هر یک دارای سیستم عامل جدا طراحی شده برای خود هستند.
انواع سیستم عامل ها :
1- ساده :
این نوع سیستم عامل را با سیستم عامل Dos توضیح میدهیم .سیستم عاملی مانند Dos از نوع ساده می باشد. وقتی Dos اجرا میشود حافظه را به 2 بخش تقسیم میکند. ناحیه ی Up Area که دستورات داخلی سیستم عامل ذخیره میشود و 64 کیلو بایت میباشد و ناحیه ی User که همان طور از اسمش پیدا است در اختیار کاربر قرار گرفته میشود. عیب بزرگ Dos این است که بیش از یک برنامه را نمی توانست در بخش User اجرا کند همچنین تنها حداکثر 1 گیگ رم را میتوانست شناسایی کند اما به دلیل مدیریت دیسک و حافظه مورد استقبال قرار گرفت.در سیستم عامل های ساده به هر برنامه یا دستور، یک Job یا کار گفته میشود.سیستم عامل برای مدیریت کار ها از پردازش دسته ای (Bath Proccesing) استفاده میکند یعنی آن که برای اجرای یک دستو در زمان حیات برنامه باید داده ها به صورت مستقیم از طریق کیبورد یا فایل دریافت گردد و خروجی دستور فقط در زمان حیات برنامه وجود دارد.
2- با ساختار لایه ای :
در روش لایهای سیستم عامل به تعدادی سطح یا لایه تقسیم میشود که هر کدام در بالای لایه پائین تر قرار میگیرند. مزیت مهم این روش پیمانهای (modularity) بودن آن است . یعنی لایهها به گونهای تقسیم بندی میشوند که هر لایه فقط توابع و سرویس های لایه پائین تر را استفاده میکند. بدین ترتیب هر لایه را میتوان مستقل از لایههای دیگر طراحی کرد , بسط داد و خطایابی کرد.
3- سیستم عامل های مبتنی بر مدیریت / کارگزار (server/cliant) :
این نوع سیستم عامل ها با حداقل حافظه سریع بالا می آیند به این گونه که حداقل هسته سیستم عامل را در حافظه اصلی بارگزاری میکند و بقیه ی سیستم عامل با توجه با نیاز کاربر در حافظه بارگزاری میشود.
4- سیستم عامل های مبتنی بر تسمیم زمانی (Time sharing) :
در این نوع سیستم عامل زمان Cpu سهمیه بندی شده.در سیستم عامل اشتراک زمانی فقط یک Cpu وجود دارد که توسط مکانیزمهای زمانبندی بین برنامههای مختلف کاربرها با سرعت زیاد (مثلاً در حد میلی ثانیه) سوئیچ میشود و بنابراین هر کاربر تصور میکند کل کامپیوتر در اختیار اوست.
در این آموزش منظور از ماشین و سیستم همان کامپیوتر است.