آموزش سریع جاوا اسکریپت - شروع کد نویسی

آموزش وب ، javascript ،
94 بازدید
آموزش سریع جاوا اسکریپت - شروع کد نویسی
آموزش سریع جاوا اسکریپت با اولین مثال کدنویسی

سلام. بالاخره قرار کد نویسی رو شروع کنیم! من که خیلی ذوق دارم. شما چطور؟

 

من بیشتر دوست دارم برنامه نویسی را با آوردن مثال آموزش دهم. این مثال ها را دنبال کنید.

در مورد چگونگی اجرای کد قبلا در این مطلب توضیح داده ام.

نمایش یک پیغام ساده

اولین کد ما این است. می خواهیم یک نمونه متغیر داشته باشیم ؛ یک نمونه تابع ایجاد کنیم ؛ آن تابع را فراخوانی کنیم ؛ تا پیغامی به کاربر نمایش داده شود.

کد (1)

<<<code>>>

var value = "this is a short text";

function showAlert()

{

   alert( value );

}

showAlert();

<<</code>>>

کد های بالا را درون یک فایل بریزید و به شکلی که قبل آموزش داده شده است آن ها را اجرا کنید. انتظار دارید چه چیزی ببینید؟ با باز کردن صفحه ی مربوط به کد بلافاصله پیغامی به شما نمایش داده می شود.

 

در (1) قسمت سبز رنگ ما یک متغیر تعریف کرده ایم. متغیر را قبلا تعریف کرده ام. متغیر ها در برنامه نویسی انواع مختلفی دارند. خوشبختانه جاوا اسکریپت نیازی به تعریف نوع متغیر ندارد و خودش نوع متغیر را تشخیص می دهد و کار ما را راحت می کند. اما باید بدانید که هر متغیر از چه نوعی است.

انواع متغیر در جاوا اسکریپت

مقدار عددی: چه اعشاری و چه صحیح (البته بین این ها هم تفاوت وجود دارد)

مقدار رشته: یعنی هر چی... عدد و حرف و علامت و ... فقط یک نکته هست که باید بدانید: مقدار رشته ای در بین دو علامت " " قرار می گیرد.

چند نوع دیگر ... (که در این سطح با آنها کاری نداریم)

در (1) قسمت آبی رنگ ما یک تابع تعریف کرده ایم. تابع مجموعه ای است که دستورات و متغیر هایی را شامل می شود و می تواند با گرفتن مقدار ورودی کاری را انجام دهد یا خروجی ای برگرداند (با برگرداندن یا return بعدا بیشتر آشنا می شوید)

شکل تعریف متغیر

<<<code>>>

var name = value;

<<</code>>>

به جای name می توانید یک نام دلخواه بگذارید. این نام باید نامی منحصر به فرد باشد تا بعدا بتوانید از آن استفاده کنید. نام متغیر ها می تواند شامل حروف الفبای انگلیسی ، اعداد (نه در اولین کاراکتر) و _ شود. (البته در به روز رسانی های جدید مرورگر ها امکان تعریف تابع با حروفی غیر از حروف انگلیسی هم هست.)

شکل تعریف تابع در جاوا اسکریپت

(کد 2)

<<<code>>>

function name ( var1, var2 , ... , varN )

{

   // ... code ...

   return;

}

<<</code>>>

تابع با کلمه ی function مشخص می شود که یک کلمه ی کلیدی در جاوا اسکریپت است.

به جای name می توانید یک نام دلخواه بگذارید. نام توابع همچون نام متغیر ها انتخاب می شود.

به جای var1, var2 , ... , varN مقدار های ورودی قرار می گیرند. به تعداد بی شمار می توانید مقدار ورود تعریف کنید. هر مقدار ورودی باید نامی داشته باشد که از قوانین انتخاب نام برای توابع پیروی می کند. مقدار ها باید با , از هم جدا شود.

کد های یک تابع در {} قرار می گیرند.

(2) قسمت قرمز رنگ مربوط به برگرداندن مقدار خروجی توسط تابع است که در اینجا فقط معرفی ای انجام می دهم: گاهی اوقات در برنامه نویسی برای این که بفهمید کار تابع چگونه پیش رفته است (اشتباهی رخ داده یا موفق بوده یا ...) از مقداری بازگشتی استفاده می کنید. بعضی مواقع هم برای به دست آوردن چیزی جدید از برگرداندن استفاده می کنید (مثلا می خواهید عملیاتی ریاضی انجام دهید و خروجی ای دریافت کنید) (در مثال های بعدی بیشتر آشنا خواهید شد.)

 

(1) قسمت بنفش مربوط به فراخوانی تابع است. وقتی ما یک تابع را در برنامه نویسی تعریف می کنیم ، باید در زمانی که می خواهیم آن را صدا بزنیم تا کد های مربوط به آن اجرا شود. به این کار می گویند فراخوانی.

فراخوانی یک تابع به این شکل انجام می شود که اول نام آن تابع و سپس () نوشته می شود که برای قرار دادن مقادیر ورودی است.

 

چند نکته:

  • علامت // نشان دهنده ی توضیحات است. در جاوا اسکریپت وقتی می خواهند قسمتی از کد توسط برنامه اجرا نشود آن را پشت // یا در بین /* و */ قرار می دهند.
  • در توضیحات من هر جا که متن ها به صورت ایتالیک (یعنی کج مثل همین متن) نوشته شده یعنی شما می توانید مقدار دلخواه را به جای آن جایگزین کنید.
  • خط جدید (Enter) در کد ها تاثیری ندارند.
  • علامت ; نشان دهنده ی پایان یک دستور است. البته گذاشتن این علامت اجباری نیست (مگر این که بخواهید کد هایتان را در یک خط بنویسید)

 

در مطلب بعدی با یه مثال دیگه به همین پر و پیمونی میام خدمتون!

رمز تمام فایل های فشرده
رمز فایل فشرده است.